Tanker rundt implementasjon av ESXi i mitt LAN

Posted on 15.08.08

0



For ikke lenge siden lastet jeg ned VMware ESXi. En del spam fra VMware om viktige oppdateringer de siste dagene har minnet meg på at jeg er nødt til å se nærmere på ESXi. I dag slettet jeg den gamle ISO–en og lastet ned siste versjon.

Disse to videoklippene gir en fin introduksjon til ESXi:

For øyeblikket kjører jeg VMware Server på serveren min som er en AMD Athlon 64 X2 4600+ med 4GB RAM og seks disker. Ved hjelp av mdadm har jeg satt opp 3 av diskene i et RAID 5 array som gir 1TB redundant data. Host OS er Ubuntu Server Edition 6.10.

Etter å ha diskutert litt på IRC–kanalen #linuxhelp.no og sett videoklippene på YouTube så er jeg blitt overbevist om at det lønner seg å bytte ut VMware Server med VMware ESXi. Det er imidlertid et problem. ESXi støtter ikke software RAID. Mine undersøkelser rotet meg borti tanker rundt:

  1. Internet SCSI protocol (iSCSI)
  2. Openfiler
  3. Network block device (NBD)
  4. RAID kontroller

1. Internet SCSI protocol (iSCSI)

iSCSI er en protokoll der SCSI kommandoer blir sendt over TCP. ESXi støtter denne protokollen. Jeg kunne derfor ha satt opp en ny server med Ubuntu Server Edition og RAID 5. Deretter kunne jeg gjort diskene tilgjengelig for ESXi–serveren ved hjelp av iSCSI, og på den måten hatt redundans på mine virtuelle maskiner. Det finnes også ferdige “iSCSI and IP SAN solutions” der ute som dessverre ikke er et reelt alternativ for meg. Snufs. iSCSI virker lovende, men på grunn av at jeg trenger en ekstra fysisk server så er ikke dette løsningen for meg.

For mer informasjon se:

2. Openfiler

Openfiler er et operativsystem spesielt egnet for å dele data. Støttede protokoller er blant annet:

Openfiler virker som et lovende operativsystem, og jeg er absolutt nødt til å teste det. En server med Openfiler og en med ESXi hadde vært en meget spennende løsning, men igjen siden jeg trenger en ekstra server så er ikke dette et alternativ for meg.

For mer informasjon om Openfiler se:

3. Network block device

Ved hjelp av NBD så kan man mounte devicer som ligger på andre maskiner. Dette alternativet fører også til at jeg måtte ha hatt en ekstra server.

For mer informasjon se:

4. RAID kontroller

Det billigste og mest miljøvennlige alternativet er uten tvil å kjøpe meg en RAID kontroller som støttes av ESXi. Det kan se ut som det kan bli Adaptec RAID 3805. Kortet koster en formue så det blir nok VMware server en stund til. Snufs.

Posted in: Uncategorized